Friluftsmullen

Veganska fritters

När du vill ha plockmat, en middag eller snabblunch, passar mina fritters perfekt. Detta är beräknat för fyra personer, men betänk att du vet bäst hur mycket dina gäster äter…

Det tar cirka 30 minuter, allt beroende på hur pass hög simultanförmånga man har. Det är dessutom den bästa rätten att göra med vänner i köket, öppna en flaska chianti och sätta på lite schysst musik.

Friluftsmullens Vegan fritters

Du behöver en sötpotatis ( en liten om det bara finns gigantiska, ta halva), en morot, en broccoli, olivolja, rapsolja, culinesse, massor av spiskummin, agave/sirap, kikärtsmjöl, rismjöl, två vitlöksklyftor, en rödlök.

Blanda oljorna, cirka en halv deciliter av båda. Häll i en matsked agave/sirap. Två matskedar spiskummin, en kocknypa salt och peppar. Riv ned rödlök och vitlök, låt den vila.

Skär loss broccolin, koka i salt, paprikapulver. När den är klar, häll av vattnet, kör med mixer, till mosat men motstånd.

Rivjärnet, använd den grova sidan, riv sötpotatisen (skala först), riv moroten. Häll ner i oljekryddorna.

Häll i broccolin, 2 dl kikärtsmjöl, 1 dl rismjöl. 2 teskedar bikarbonat, dubbelt om du har bakpulver.

Rör om ordentligt och låt vila i bunken.

Värm stekpanna (går självklart med fritös också) . Ordentligt med Culinesse, blanda gärna i rapsolja. När du tror det är tillräckligt, ös i mer.

Ta en matsked måtta upp en ”fritter”, typ som två tuggor/munsbitar.

Sås till: plantbaserad yoghurt, 2 dl, en tesked sriracha, riv en vitlöksklyfta och en tesked paprikapulver. Gör den gärna innan, till och med kvällen innan och låt stå i kylen.

Kärlek, frihet & raggsockar

/Friluftsmullen

Kommentera

%d bloggare gillar detta: