Friluftsmullen

Fjällräven återtar titeln Sveriges starkaste varumärke i kategorin funktionskläder

Förra året fick Fjällräven se sig besegrade av Röhnisch när konsumenterna fick uttala sig i Evimetrix Swedish Brand Award. I kategorin mäts 15 funktionsklädesmärken och efter Fjällräven kommer Helly Hansen på andra och Didriksons på tredje plats.

Fjällräven har tidigare varit dominanta inom funktionskläder, förutom för ett år sedan då Röhnisch tog sig förbi. Det är framför allt kundernas nöjdhet som är återställd efter att ha sviktat ordentligt förra året”, säger Peter Wissing, som ansvarar för mätningen på Evimetrix.

Framgångsfaktorerna i branschen är att vara ett märke med goda framtidsutsikter, som levererar kvalitet till ett rimligt pris. Att det är lätt att hitta produkterna i butik är också relativt viktigt. Fjällräven och Didriksons är de två märkena som har de starkaste framtidsutsikterna. Även branschens bästa kvalitet är det Fjällräven som är bäst på men här är det Helly Hansen som kommer tvåa. Den bästa prisnivån har Under Armour och 8848 Altitude. Allt enligt hur konsumenterna i branschen ser på respektive varumärke.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Förutom 8848 Altitude, Didriksons, Fjällräven, Helly Hansen, Röhnisch, och Under Armour har årets mätning också frågat om Bergans, Everest, Haglöfs, Lundhags, McKinley, Peak Performance, Pinewood, Salomon och The North Face.

Totalt är det 1 236 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i funktionsklädeskategorin.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: